Ultima actualizare 02/04/2025 12:44:24

Doctorat – Cinematografie și Media

Înscrierea se face obligatoriu online prin accesarea platformei 2BitsEDU.
Vă puteți autentifica folosind un cont Gmail, YAHOOmail, Facebook sau Linkedin.
În cazul adreselor de email (YAHOO) pot exista probleme de compatibilitate între adresa de email și site-ul de înscriere a formularului de admitere.

În UNATC există o singură şcoală doctorală, organizată pe două domenii de studiu: TEATRU – cercetare ştiinţifică/cercetare artistică/creaţie artistică şi CINEMATOGRAFIE ŞI MEDIA – cercetare ştiinţifică/cercetare artistică/creaţie artistică.

Conform standardelor internaţionale în domeniu, în UNATC funcționează un singur tip de doctorat: doctoratul științific. Cele patru domenii de cercetare în care doctoratul poate fi realizat sunt: ESTETICA, TEORIA, PEDAGOGIA ŞI ISTORIA TEATRULUI STUDII TEATRALE APLICATE, CINEMATOGRAFIE ŞI MEDIA STUDII INTERDISCIPLINARE TEATRU/FILM/AUDIOVIZUAL

Școala doctorală din UNATC „I.L. Caragiale”, în acord cu specificul instituţiei, acţionează în sfera universitar‑artistică în domeniile TEATRU ȘI ARTELE SPECTACOLULUI și CINEMATOGRAFIE ȘI MEDIA.

Școala doctorală constituie cea mai veche structură de studii doctorale din România orientată în domeniile acestea și confirmă existenţa și practica unei experienţe doctorale redutabile. Școala doctorală din cadrul UNATC a reprezentat un model pentru celelalte instituţii universitare românești cu profil artistic, la nivelul ciclului al treilea de studii universitare, conform recomandărilor Procesului de la Bologna.

În respectul tradiţiei profesionale de șlefuire a măiestriei artistice și de învăţare, fixare, cercetare și creaţie artistică, pedagogia și practica universitară corespunzătoare acestora confirmă relaţia și colaborarea directă între corpul profesoral și studenţii din toate ciclurile. Sistemul universitar de îndrumare individuală este predilect în formarea persoanelor dedicate artelor scenice, filmului și media și se încadrează în metodologiile tradiţionale, artistice, educative și formative ce urmăresc excelenţa în câmpurile respective de referinţă.

Noţiunea de cercetare, în sfera artelor, în domeniile TEATRU ȘI ARTELE SPECTACOLULUI și CINEMATOGRAFIE ȘI MEDIA, este indisolubil și organic legată de actul creaţiei artistice și conţine profunde aspecte cu caracter creativ, inclusiv în sectoarele limitrofe ale procesului artistic, respectiv în zonele gândirii, studiului și investigaţiei teoretice. Demersul doctoral în cadrul UNATC „I.L. Caragiale” implică nemijlocit latura de cercetare și de creaţie artistică. Creaţia artistică, la rândul său, implică, nemijlocit, un demers de cercetare continuă și matur asumată.

DESFĂŞURAREA CONCURSULUI

ETAPE

Concursul de admitere la studii universitare de doctorat conţine probe relevante
specifice domeniului de studiu şi un examen de competenţă lingvistică pentru o limbă de
circulaţie internaţională.

Dacă un candidat este absolvent al unei facultăţi de limbi străine cu diplomă de licenţă examenul de competenţă lingvistică nu mai este necesar.

Concursul de admitere la studii universitare de doctorat cuprinde 2 etape:

ETAPA I – admis / respins – oral
Limba engleză

ETAPA II – notat (note de la 1 la 10)
Proba 1 – scris

Evaluarea cunoștințelor fundamentale, pe baza bibliografiei obligatorii*.

Proba 2 – oral
Susținerea proiectului de cercetare depus la înscriere. Interviu.

În cadrul examenului se testează nivelul de cunoaştere al candidatului în domeniul de competenţă, pe baza literaturii de specialitate şi a problematicii respective (cercetările recente legate de tematica propusă pentru teza de doctorat, capacitatea candidatului de aşi asuma iniţiative teoretice, experimentale şi metodologice legate de subiectul tezei).

Cunoştinţele specifice domeniului de studiu se verifică pe baza unei bibliografii cuprinzând lucrări de specialitate.

Evaluarea candidaţilor la doctorat se face pe domenii. Clasificarea candidaților se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor obținute la probele Etapei a II-a. Sunt declaraţi admiși la concursul de admitere în domeniile Teatru şi artele spectacolului, respectiv Cinematografie şi media candidaţii care obţin la fiecare din probele Etapei a II-a nota minimă 7 (şapte) şi media generală minimă 7,00 (şapte).

Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire. Mediile generale obţinute de candidaţi la admitere sunt valabile pentru stabilirea ordinii de clasificare pentru fiecare sesiune de admitere din cadrul UNATC.

În cazul în care pe ultimul loc sunt doi sau mai mulţi candidaţi cu aceeaşi medie obligatorie pentru reuşită, departajarea acestora se va face în funcţie de nota de la Proba 2 (Etapa II) – Susținerea proiectului de cercetare depus la înscriere. Interviu. Daca nota de la Susținerea proiectului de cercetare este aceeaşi, atunci departajarea se va face în funcţie de media obţinută la examenul de disertație. În cazul în care și aceste medii sunt identice, departajarea se va face printr-un interviu suplimentar pe baza cunoștințelor fundamentale în domeniu.

Bibliografie obligatorie

pentru Proba 1, Etapa II

*Domeniul Cinematografie și media

  • Baudrillard, Jean – Simulacre și Simulare – Idea Design&Print Cluj Napoca, 2008
  • Bazin, André – Ce este cinematograful?, vol. 1 – UNATC Press, București & Polirom, Iași, 2022
  • Bazin, André – Ce este cinematograful?, vol. 2 – UNATC Press, București & Polirom, Iași, 2022
  • Benjamin, Walter – Opera de artă în epoca reproductibilității sale tehnice (versiunea a cincea) – Tact Cluj-Napoca, 2015
  • Flusser, Vilem – Pentru o filosofie a fotografiei – Ideea Design & Print Cluj-Napoca, 2003
  • Manovich Lev – The Language of the New Media – The MIT Press Cambridge Massachusetts, London England, 2001
  • Rodowick, David N. – The Virtual Life of Film – Harvard University Press Cambridge Massachusetts, London England, 2007
  • Sobchack, Vivian – Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture – California University Press, Los Angeles, London, 2004
  • Sontag, Susan – Împotriva interpretării – Vellant, București, 2016

Repere bibliografice generale

pentru Proba 1, Etapa II

*Domeniul Cinematografie și media

  • Arhneim, Rudolf – Arta şi percepţia vizuală – Ed. Polirom, Iași, 2011
  • Aumont, Jacques – The Image – Ed. British Film Institute, London, 1997
  • Barthes, Roland – Histoire des spectacles – Ed. Pleiade, Paris, 1965
  • Barthes, Roland – Reflections on Photography – Ed. Hill and Wang, New York, 1981
  • Bazin, André – Ce este cinematograful? vol. 1: Ontologie și limbaj – Ed. UNATC Press, Bucureşti, 2014
  • Baudrillard, Jean – Simulacre și simulare – Ed. Ideea Design & Print, Cluj-Napoca, 2008
  • Besancon, Alain – Imaginea interzisă – Ed. Humanitas, Bucureşti, 1996
  • Birringer, Johannes – Performance, Technology and Science-Paj Publication, 2008
  • Bordwell, David & Carroll, Noël (edited by) – Post-theory. Reconstructing Film Studies – Ed. The University of Wisconsin Press, Madison, 1996
  • Bordwell, David & Thompson, Kristin – Film Art. An Introduction (eighth edition) – Ed. McGraw Hill, New York, 2008
  • Bordwell, David & Thompson, Kristin – Film History. An Introduction (second edition) – Ed. McGraw Hill, New York, 2003
  • Carabăț, Dumitru – Studii de tipologie filmică – Ed. Fundației PRO, București, 2000
  • Carroll, Noel (editor) – Theories of Art Today – Ed. The University of Wisconsin Press, Madison, 2000
  • Carroll, Noel – Theorizing the Moving Image – Ed. Cambridge University Press, Cambridge, 1996
  • Carroll, Noël – Art in Three Dimensions – Ed. Oxford Univ Press, Oxford, 2010
  • Cavell, Stanley – The World Viewed, Reflections on the Ontology of Film – Ed. Harvard University Press, Cambridge, 1979
  • Ciulei, Liviu – Cu gânduri şi cu imagini/With Thoughts and Images – Ed. IglooProfil, Bucureşti, 2009
  • Cousin, Mark – The Story of Film – Ed. Thunder’s Mouth Press, New York, 2004
  • Dalle Vache, Angela – Cinema and Painting, How Art is used in Film – Ed. University of Texas Press, 1996
  • Damian, Laurenţiu – Filmul documentar: Despre documentar… încă ceva în plus – Ed.Tehnică, Bucureşti, 2003
  • Deleuze, Gilles – Cinema I. Imaginea-mișcare – Ed. Tact, Cluj-Napoca, 2012
  • Deleuze, Gilles – Cinema II. Imaginea-timp – Ed. Tact, Cluj-Napoca, 2013
  • Dudley, Andrew – Film in the Aura of Art – Ed. Princeton University Press, 1984
  • Duma, Dana – Istoria filmului românesc de animație (1920-2020) – Ed. Academiei Române, București, 2020
  • Elsaesser, Thomas – European Cinema Face to Face with Hollywood – Ed. Amsterdam University Press, Amsterdam, 2005
  • Epstein, Jean – L’Esprit du cinéma – Ed. Jeheber, Paris, 1955
  • Epstein, Jean – Ecrits sur cinema, Vol. 1 – Ed. Cinema club/Seghers, Paris, 1974
  • Eisenstein, Sergei – The Film Sense – Ed. Faber Faber and Faber, London, 1986
  • Field, Syd – Screenplay – Delta, 2005
  • Flusserl, Vilem – Pentru o filosofie a fotografiei – Ed. Ideea Design & Print, ClujNapoca, 2003
  • Gillain, Anne – Le cinéma selon Truffaut – Ed. Flammarion, Paris, 1988
  • Gorzo, Andrei & State, Andrei (coord.) – Politicile filmului. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc contemporan – Ed. Tact, Cluj-Napoca, 2014
  • Gorzo, Andrei & Filippi, Gabriela (coord.) – Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea filmului românesc “nouăzecist” – Ed. Tact, Cluj-Napoca, 2017
  • Groys, Boris – In The Flow – Ed. Verso Books, Londra, 2016
  • Ilieșiu, Marilena – Povestea poveștii în filmul românesc (1912-2012) – Ed. Polirom, Iași, 2013
  • Jameson, Frederic – The Cultural Turn. Selected Writings on the Postmodern 1983-1998 – Ed. Turn, London and New York, 1998
  • Kracauer, Siegfried – Theory of Film – Ed. Oxford Univ. Press, Oxford, 1986
  • Levison, Louise – Filmmakers and Financing – Ed. Focal Press, Boston, 2004
  • Lipovetsky, Gilles & Serroy, Jean – Ecranul global – Ed. Polirom, Iași,2008
  • Littera, George – Marginalii la poetica lui Dovjenko, Două sau şapte arte – Ed. Meridiane, Bucureşti, 1970
  • Littera, George – Pagini despre film – Ed. UNATC Press, București, 2012
  • Mattelart, Armand & Mattelart, Michelle – Istoria teoriilor comunicării – Ed. Polirom, Iaşi, 2001
  • McKee, Robert – Story – Ed. Asociația Filmtett, Cluj-Napoca, 2011
  • Metz, Christian – Essais sur la signification au cinéma – Ed. Klincksieck, Paris, 1975
  • Metz, Cristian – Le signifiant imaginaire – Ed. Méridiens-Klincksieck, Paris, 1991
  • Metz, Christian – Psychoanalysis and Cinema. The Imagery Signifier – Ed. Macmillan Press, London, 1983
  • Mitry, Jean – Esthétique et Psychologie du Cinéma – Ed. Universitaires, Paris, 1963
  • Naremore, James – Actoria în cinema – Ed. Tact, Cluj-Napoca, 2018
  • Nichols, Bill – Introduction to Documentary – Indiana University Press, Bloomington, 2001
  • Panofsky, Erwin – Meaning in the Visual Arts – Ed. Anchor Books, 1955
  • Pasolini, Pier Paolo – Cinematograful poeziei – Cahiers du cinema, 1965, nr.14, în C.D.C. nr.6, 1966
  • Pintile, Lucian – Bricabrac – Ed. Nemira, București, 2017
  • Potra, Florian – Voci şi vocaţii cinematografice – Ed. Meridiane, Bucureşti, 1979
  • Potra, Florian – Profesiune: Filmul – Ed. Meridiane, Bucureşti, 1979
  • Rosenbaum, Jonathan – Essential Cinema. On the Necesity of Film Canons – Ed. The John Hopkins University Press, Baltimore and London, 2004
  • Sartori, Giovanni – Imbecilizarea prin televiziune şi post-gândirea – Ed. Humanitas, 2005
  • Schrader, Paul – Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer – Berkley, California, 1972
  • Sontag, Susan – Despre fotografie – Ed. Vellant, București, 2018
  • Stam, Robert – Film Theory. An Introduction – Ed. Blackwell Publishers, Oxford, 2000
  • Steiner, George – După Babel – Ed. Univers, 1983
  • Stoichiță, Victor Ieronim – Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice – Ed. Humanitas, București, 2013
  • Tarkovski, Andrei – Sculptând în timp – Ed. Nemira, București, 2015
  • Taylor, Richard & Christie, Ian (editors) – Inside the Film Factory – Ed. Routledge, London and New York, 2005
  • Turcuș, Claudiu – Împotriva memoriei. De la estetismul socialist la noul cinema românesc – Ed. Eikon, București, 2017
  • Young, Collin – Le cinéma d’observation, Mouton, Paris – La Haye, 1979;

  • *** – Film Factfinder – Ed. Chambers Harrap Publishers Ltd., Edinburg, 2008
  • *** – La politique des auteurs – anthologie – Cahiers du Cinéma, Paris, 2001